[C++] Piszemy grę, część 2

W poprzednim poście opisałem działanie gry, którą piszemy. W tym zaczniemy pisać właściwy program i już na wstępie zaczniemy od zdefiniowania pliku nagłówkowego history.hpp, który w dalszej części uzupełnimy właściwym kodem.

Tworzymy plik history.hpp i definiujemy:

#ifndef HISTORY_HPP
#define HISTORY_HPP
Na razie to tyle jeśli chodzi o plik history.hpp.

Teraz zajmiemy się głównym plikiem gry z funkcją main(). Plik ten nazwijmy po prostu gra.cpp i już na początku dołączmy pliki nagłówkowe, w tym nasz plik history.cpp.

#include <cstdlib>
#include <sstream>
#include "history.hpp"
cstdlib ze standardowej biblioteki C++ pozwoli nam korzystać z funkcji rand, której użyjemy do losowania liczb z danego przedziału. Definiujemy funkcję main i pierwsze zmienne oraz pierwszą pętlę (do while):
int main()

{

 int game_level = 0; // Poziom gry
 int rand_number = 0; // Wylosowana liczba
 int attempts = 0; // Liczba prób
 int attempts_limit = 0; // Limit prób
 int shot = 0; // Liczba podana przez gracza
 
 time_t uptime, hours, minutes, seconds; // Zmienne czasu
 uptime = time(NULL); // Aktualny czas
 
 string state_game = "Gra zakończona wygraną.";
 string play_time = ""; // Informacja o czasie gry
 
 cout << "#---------#\n# Gra 0.1 #\n#---------#\n";
 cout << "Wybierz poziom trudności.\n";
 
 /* 
 
 Pętla będzie powtarzana do momentu podania prawidłowej liczby reprezentującej
 poziom trudności: 1, 2 lub 3.
  
 */
 
 do
 
 {
 
  cout << "Dostępne są trzy poziomy trudności, wpisz 1, 2 lub 3, aby wybrać poziom: ";
  
  // Oczekujemy na liczbę (poziom trudności) od gracza.
  cin >> game_level;
  
  cin.clear(); // Czyścimy flagi błędów.
  cin.ignore(1000, '\n'); // Ignorujemy dane wejściowe do momentu napotkania znaku nowej linii.
 
 }
 
 while(game_level != 1 && game_level != 2 && game_level != 3);
 
 cout << "Wybrałeś " << game_level << " poziom trudności.\n---\n";
 
 return 0;

}
W powyższym kodzie zdefiniowaliśmy zmienne, na których będziemy operować oraz pierwszą pętle, która będzie powtarzana aż do momentu podania programowi poziomu trudności (liczby od 1 do 3). Ponadto Wyświetlamy nazwę programu oraz informację od dostępnych poziomach trudności i oczekujemy na wybranie poziomu, a następnie wyświetlamy graczowi informację, jeśli wybrał jakiś poziom. Skompilujmy powyższy kod:
g++ gra.cpp history.cpp -o gra
Kompilacja powinna powinna przebiegnąć bez problemów. Na tym etapie program powinien się uruchomić, wyświetlić informacje o dostępnych poziomach oraz przyjąć podaną przez gracza liczbę reprezentującą poziom trudności, a następnie wyświetlić ją.

Pierwszy etap gry mamy za sobą. W kolejnym poście zajmiemy się kolejną pętlą do while, która będzie odpowiedzialna za właściwe zadanie programu - sterowanie grą.

Komentarze

  1. Pierwsze próby już za mną, można tak się bardzo fajnie pobawić. Programowanie daję ogrom możliwości. Na pewno też wykorzystuje się spory sektor IT w biznesie. Można tak znacznie usprawnić działanie firm.

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Popularne posty z tego bloga

[HTML] Jak wstawić obrazek?

[PHP|HTML] Odświeżenie strony

[PHP] Jak sprawdzić typ zmiennej?